fbpx
We zijn bezig met het bijwerken van onze site, mogelijk hebt u nog geen toegang tot alle inhoud. Bedankt voor je geduld!

Smart Speakers vormen de toekomst

De stemgestuurde apparaten zijn in opkomst. Vandaag is voice search de snelst groeiende manier om informatie op te zoeken. Maar liefst de helft van alle zoekopdrachten zal tegen 2020 spraakgestuurd zijn. Wat houdt de toekomst met smart speakers in?

Allereerst: wat zijn smart speakers?

Een smart speaker is een draadloos apparaat dat wordt aangestuurd door spraak. Smart speakers beschikken over een virtuele assistent, die op artificial intelligence (AI) werkt.

De smart speakers werken op zelfstandige basis of op basis van P2P (peer-to-peer), waarbij ze communiceren met computers, smartphones en (thuis)netwerken. Hierbij delen ze informatie, geheugen en processing power. Sommige speakers beschikken tevens over een scherm om visuele respons te kunnen weergeven.

Privacyoverwegingen

Belangrijk om te weten is dat de apparaten in default mode altijd meeluisteren met gesprekken die binnen hun gehoorafstand gevoerd worden. Het gaat echter nog een stapje verder: ze herkennen zelf wie thuis is aan de hand van voetstappen of muziekkeuze. Je kan deze functie uiteraard uitschakelen, maar dan is stemactivering niet langer mogelijk. En wees eerlijk, wat is een smart speaker zonder stemactivering?

Tenslotte worden gesprekken of vragen opgeslagen in de cloud. Deze bestanden zijn bedoeld als leermoment voor het apparaat, om verdere opdrachten te vergemakkelijken. De bestanden kunnen uiteraard weer worden verwijderd, maar dat vraagt kennis en actie.

Momenteel is er geen regelgeving die alles aan banden legt, dus het is in principe de aanbieder die bepaalt wat kan en mag. Ook bij smart speakers zal het enige tijd kosten voordat de regels omtrent privacy duidelijk worden en tevens gecontroleerd worden.

Waar liggen de opportuniteiten als marketeer?

De groei overtreft alle projecties, en gaat veel harder dan de smartphone destijds. De smart speakers zullen binnenkort een prominente rol spelen in menig huishoudens, zeker wanneer die steeds meer connected worden.

De technologie biedt ongekende kansen voor het meten van gebruik, perceptie, interactie, resultaat en ROI. Marketeers moeten daarom nu reeds meegaan in het verhaal.

Koopgedrag via smart speakers

Daar de smart speaker zowel informatie als gebruiksgemak levert bij het plaatsen van een bestelling, wordt het koopgedrag van de consument reeds sterk beïnvloed. Zo geeft 28 procent van de gebruikers aan betaalde muziekdienst, zoals Spotify of Apple Music, te hebben aangeschaft vanwege de smart speaker. Nog een groter aantal gebruikers zegt na de ingebruikneming meer geld uit te geven bij Amazon of Google, de merken van hun apparaten.

45% van de kopers bestaat uit gebruikers tussen 18 en 34 jaar, gebruikers tussen 35 en 54 jaar zijn goed voor 39% van de kopers. Er worden voornamelijk huishoudelijke artikelen en elektronica (meer dan 50%), gezondheids-en beautyproducten, dagelijkse boodschappen en producten voor het huisdier (45%) en huis-en tuinproducten (28%) gekocht.

Nieuw tijdperk van techniek: direct interactie

De intrede van smart speakers zorgt voor een nieuw tijdperk van de techniek. Consumenten gaan interactie aan met het web, met retail, apps en andere apparaten in het huis, met merken en advertenties. En dat alles door simpelweg te praten. Nu ook schermen worden toegevoegd aan de smart speaker ontstaat tevens potentieel voor visuele communicatie en videoreclame.

 

Boek nu 1u gratis marketingadvies en ontdek nieuwe opportuniteiten voor jouw  zaak
0 Points