fbpx

Skip links

Social media ROI: werpen uw inspanningen vruchten af?

Een van de moeilijkste onderdelen van social media marketing is het bewijzen van de resultaten die uw inspanningen opleverden. Het is eenvoudig om cijfers rond te strooien – likes, nieuwe volgers, reacties enzovoort – maar hoe bewijst u uw social media ROI?

Hoe laat u zien dat uw werk inkomsten genereert of het merk helpt zijn marketing- en bedrijfsdoelstellingen te bereiken?

In dit bericht deelt Bureau Boone enkele van onze beste en meest effectieve tips, trucs en hulpmiddelen om uw ROI voor sociale media te bewijzen. 

Vanity metrics versus actionable metrics: wat is het verschil? 

Vanity metrics is een term die tegenwoordig vaak gebruikt wordt, maar wat betekent het nu eigenlijk in de context van social media marketing, en hoe is het relevant voor het meten en bewijzen van uw social media ROI?

Wat zijn vanity metrics?  

Vanity metrics zijn, zoals de naam al doet vermoeden, statistieken die u goed kunnen doen voelen over uzelf, zoals het genereren van een aantal likes op een update of het hebben van een groot aantal fans en volgers. Maar wanneer de statistieken niet relevant zijn voor uw specifieke marketingdoelen voor sociale media, dan zijn het gewoon ijdele statistieken. Ze zien er op papier misschien goed uit, maar in het grote geheel doen ze er eigenlijk niet zoveel toe.

Een andere manier om naar vanity metrics te kijken is als statistieken die geen directe ROI laten zien, zoals klikken, verkeer en conversies (= actionable metrics). 

Dit wil echter niet zeggen dat volgers, vind-ik-leuks en opmerkingen niet belangrijk of relevant zijn. Afhankelijk van wat uw marketingdoelen zijn, kunnen ze zelfs de meest relevante statistieken zijn die u heeft. Maar in de meeste gevallen hebben bedrijven veel meer belang aan resultaten die ze echt kunnen begrijpen: een toename van het verkeer naar hun website, mensen die zich aanmelden voor hun e-maillijst, fans van sociale media die hun producten of diensten kopen of ernaar informeren.

Daarom is de manier waarop u uw ROI op sociale media aantoont, afhankelijk van uw doelstellingen:

  • Voor doelstellingen zoals naamsbekendheid en betrokkenheid kan ROI eenvoudigweg aangetoond worden door doelen te bereiken. Als alternatief kunt u deze typen statistieken ook een bepaalde waarde toekennen.
  • Voor kwantificeerbare doelen, zoals conversies en verkopen, kunt u veel nauwkeuriger zijn over het werkelijke rendement op investering, omdat conversies en verkopen een veel duidelijkere geldwaarde hebben. 

Hoe uw doelstellingen voor marketing op sociale media bepalen

Wat uw richtlijn ook is, het is steeds noodzakelijk om deze vooraf vast te leggen. Hoe duidelijker u bent vanaf het begin, hoe gemakkelijker het zal zijn om de ROI te bewijzen en misverstanden te voorkomen.

Het sjabloon voor het instellen van SMART doelen werkt perfect in deze situatie:

  • Wees specifiek over wat u wilt bereiken, tot in het kleinste detail;
  • Zorg ervoor dat uw doel meetbaar is;
  • Stel een acceptabel doel in zodat u niet onmiddellijk op uw grenzen botst;
  • Elke sociale media-doelstelling moet relevant zijn voor de algemene marketingdoelen;
  • Elk doel moet tijdgebonden zijn, bepaal dus ook onmiddellijk uw deadlines. 

Breng uw Key Performance Idicators tot stand

Zodra u een doel heeft opgesteld dat meetbaar is, moet u tevens de tijd nemen om de exacte KPI’s vast te stellen die gecontroleerd moeten worden om het succes van uw doelstelling te bewijzen. Hieronder volgt een lijst met de belangrijkste en relevante KPI’s voor sociale media:

  • Betrokkenheid: likes, comments, shares en retweets
  • Bereik
  • Verkeer dat terug gaat naar uw website of landingspagina 
  • Gemaakte conversies: mensen die zich aanmelden voor een lijst
  • Gegenereerde leads 

Wanneer uw campagne start, start u tevens met het zorgvuldig volgen van de relevante KPI’s om uw prestaties te volgen en deze te optimaliseren terwijl u verder gaat. 

Volg uw successen op 

Met de juiste tools tot uw beschikking en een strategie om u te helpen uw ROI te berekenen, hoeft het meten van uw succes op sociale media niet de uitdagende prestatie te zijn zoals die op het eerste gezicht lijkt. Het enige dat u hoeft te doen, is de stappen onthouden die u moet nemen om uw ROI nauwkeurig te meten:

  1. SMART-doelstellingen instellen voor uw campagnes en strategie├źn voor sociale media
  2. Vaststellen welke KPI’s u moet volgen om het succes van uw doelstellingen te meten
  3. Verduidelijken op welke conversies u zich moet concentreren en de juiste conversiedoelen instellen
  4. Gebruik maken van handige hulpmiddelen om u te helpen uw social media-statistieken en KPI’s bij te houden en uw ROI te berekenen: Google Analytics kan een van uw beste vrienden zijn als het gaat om het bewijzen van de ROI van sociale media. Het kan bijhouden wat uw social media-verkeer op uw website doet, en u ook vertellen hoeveel conversies u heeft gegenereerd.